Mälar 30:an
Ganska snart efter att den första Mälar 22:an byggts 1930, började det höras röster som önskade en liknande båt fast större. Tanken var att Gustaf Estlander även skulle få konst- ruera denna båt, som skulle bli en entyps 30 kvadratmeters skärgårdskryssare. Men Estlander gick tyvärr bort och man utlyste då en konstruktionstävlan där inget av förslagen antogs. I stället gick uppdraget till den unge konstruktören Lage Eklund.

Båten skulle i princip vara en förstorad M22:a, men göras något styvare och mer sjövärdig.
Båtarna skulle byggas i furu, ha dukat däck och endast krysställ, allt för att hålla nere kostnaderna. Senare blev det dock tillåtet med genua, skrov i mahogny och så småningom även i plast. 

Den första M30:an stod klar 1933. Sedan dess har ca 90 träbåtar byggts, de tre senaste i
mahogny. Nästan alla båtar seglar än idag. 1973 byggdes den första båten i plast och fram till idag har det byggts 31 stycken. De kappseglar på samma villkor tillsammans med träbåtarna.




M30:an används både som kappseglings- och semesterbåt. Hon är en dröm att segla, kryssar med lätthet ifrån det mesta på fjärden. Och tack vare det långa, slanka skrovet behöver hon inte revas i första taget. Visst lutar det, men hon lovar inte upp i vind på samma sätt som nyare båttyper.

SM lockar varje år runt 20 båtar och det är en av de få klasser som fortfarande lyckas samla
båtar till egen klass på klubbregattorna. Normalt är man tre i besättningen under kappseglingar, men det går utmärkt att tävla även med bara två man, efter som hon seglar utan spinnaker. Vill man segla lys eller ha lite extra fart på semestern, går det dock bra att komplettera med en sådan.

Som semesterbåt fungerar hon utmärkt för en familj på fyra personer. Ruffen rymmer oftast
fyra kojer och är visserligen ganska trång. Men man får inte glömma bort, att i sådana här båtar har man supstuga (bomtält) med ståhöjd i sittbrunnen. Det är där man umgås och njuter sina måltider i hamn. Ruffen är bara "sovrum" och stuvningsutrymme.

För den händige finns formar för
nybyggnation.

Data
Löa: 11,50 m
Lvl: 7,64 m
Bredd: 2,06 m
Storsegel 23,0 m2
Fock: 9,0 m2
Kölvikt: 1230 kg
Depl: 2,35 m3
SRS: 0,952 (2016 1,158)