M30 92 Nybygge i trä till salu

Bygget påbörjades av vår dåtida lärling, Göran Bolsöy, som under sitt lärlingsår handleddes av träbåtbyggarmäster Erik Söderblom på Kalvudden, Öregrund.
Bild 5
Från ritningar gjorde Göran utslag i full skala, byggde spantmallar samt gjorde resningen. Allt uppdiktades med laser.


Bild 6




Bild 1
Båten är avsedd att byggas i furu på resning av ek.
Kölen, som kommer från M30 nr 5, har renoverats, exoxispacklats och monterades med rostfria, syrafasta kölbultar genom bottenstockar i ek.


Bild 2
Förstäven lamellimmades i ek och akterspegeln gjordes i mahogny.


Bild 3
Bygget har inspekterats en gång av Mälarbåtsförbundets tekniska kommitté och så långt är allting godkänt.

Bild 4









Bild 7





2015-03-22 11.59.24 - Copy
Båten är nu bordlagd upp till vattenlinjen, 13 bordgångar kvarstår, hälften av virket finns.


2015-03-22 11.59.32 - Copy

2015-03-22 12.00.03 - Copy

2015-03-22 12.01.13

2015-03-22 12.01.26

2015-03-22 12.00.32

2015-03-22 12.01.39

2015-03-22 12.01.00

Rostfri syrafast gängstång till återstående kölbultar medföljer.
Ekplanka till spant och knän medföljer.
Båten står på en stabil vagga.
En idé var att eventuellt avsluta bordläggningen över vattenlinjen i mahogny.

Vi kommer att sälja gården där båten ligger och jag närmar mig 80-årsåldern. Därför söker vi nu någon intressent som kan fortsätta nybygget. Objektet tillhör f.n. vårt företag.

Mycket välkomna att besiktiga båten, som förvaras inomhus.

Vänliga hälsningar Paul Brauns
0173 32178
pbrauns@algonet.se

M30-129 Svala..

... konverterar till träbåt.

Svala inköptes våren 2011 av Oskar Bergman. Eftersom det vackraste vi vet är en Mälarbåt med mahognyruff och skarndäck så bestämdes att så skulle det också bli på Svala. Listen demonterades, skarndäck spacklades ut till kanten och de blivande träytorna grundmålades rosa (det blir bäst så sa Lasse Andersson, fd M30-68 Titti). Därefter kom Lasse till Västerås för ådring av  träytorna. Dessa ytor bearbetas vidare med klarlack och Internationals mahognybets under vintern. Slutresultatet redovisas senare- senast i sommar då Svala ställer upp på årets regattor.









Eskaderchefen

Ny M30...

Mats Falle bygger M30 och då blir det så klart ett mycket genomtänkt och metodiskt bygge där inget lämnas åt slumpen. Efter en viss kamp mot ett skrov som formats till del av M30-30 så står där nu ett symmetriskt sandwich skrov som skall klara sig utan de längsgående förstärkningar som finns på nuvarande GAP båtar. Skrovets ytfinish är excellent och överträffar allt som setts hittills på plastbåtarna. Skall bli mycket kul att se denna båt segla och det blir förhoppningsvis 2008 om allt går som planerat. Redaktionen önskar Mats lycka till med fortsättningen av bygget!!! Nedan bjuder vi på lite bilder från byggplatsen...


















Foto: Johan Granath

M30 på Lidingö Runt

I år fanns 6st M30or på listan över anmälda båtar. Dock såg vi på 114 bara till 5 av dom. Avsaknaden av vind gjorde att ingen debatt uppstod när någon förslog att avvika från kappseglingen vid kl 14.30. Tittar man i resultatlistorna så blev ded DNF på hela bundten M30or i 2007 års utgåva av Lidingö Runt. Vi bjuder på några M30 bilder från spektaklet. Fler bilder kan ses på www.skota.se


One-o-ejt


OK lätt trim här...


Vissa M30 seglare hade tagit fel båt när dom steg upp denna morgon - har man många så .....


3:an söker kårar efter Lidingölandet


Najntione....


Vars e vinden....


/ 114 - Johan G

ESKADERCHEFEN LÅTER MEDDELA

Så har det äntligen hänt! Två nya M30:or har sett dagens ljus hos Erik Zarins båtvarv i Köping. Det är Björn Johansson(M30-37) och Mats Falle(M30-119) som beställt skroven som de senare skall lägga däck på och färdigställa det närmaste året.

I Holland har Pascal Minjon(M30-103) haft sin båt på den stora mässan i Amsterdam. Han och fadern Wim(M30-41) gör ett försök att lansera M30:an ute i Europa. Visst vore det härligt att åka ner till Holland och delta i Holländska Öppna Mästerskapen(HÖM) i M30 om några år.
§Jag vill trumma för tre sammandragningar denna säsong:

Årets SM går på Broken-ostkustens vackraste klubbholme enligt min mening. Nyköpings SS arrangerar och det brukar innebära fina seglingar. 3-7 juli är datumen(se annan artikel).
Inför årets mästerskap ser det ut att bli ett mycket gott deltagande i vår klass. Det är verkligen roligt att så många nya seglare i klassen vill vara med. Det var många debutanter i fjol och fler blir det i år. Här får de nya seglarna ett gyllene tillfälle att komma över trimtips mm av de mer erfarna. Ingen skall vara främmande för att be om en tur innehållande trimtips och andra råd- vi lovar att ställa upp och dela med oss.
Ni kan ta kontakt med undertecknad så lotsar jag er till rätt person.

I västra Mälaren går i år tre regattor tre helger i följd. Detta kan locka flera långväga seglare att komma in till Västeråsregionen. Vi räknar att minst tio båtar kommer att deltaga per segling. Den 2/6 har SSAros jubileumssegling, 9/6 går Lögarängsregattan och den 16/6 Torshälla SS Öppna. Vi ordnar båtplatser om ni vill lägga båten kvar i veckorna.

Höstseglingarna i september brukar vara en härlig avslutning på segelsäsongen. Årstas segling 8-9/9 och Höst-Rasta 15-16/9 utgår båda från Rastaholm på Björkfjärden. Här lägger man kvar båten utan kostnad till nästa regatta. Vi har de senaste åren varit bland de största klasserna på dessa seglingar vilket givetvis är bra PR för vår klass som annars inte syns så ofta i Stockholmsregionen.

Nu när våren har kommit vill jag önska alla m-seglare en härlig och skön sommar!

Totte,M30-1, Yrhättan