_R5B4645
Posted by Pontus | Evenemang, Kappsegling

Årets SM-vecka blev absolut en verklig fullträff. Vikingarnas klubbholme Ekholmen visade sig vara helt perfekt för våra båtar.

Vädret var som alla vet helt otroligt och vind att segla på fick vi- om än i svagaste laget ibland.

I M22-klassen öppnade Lasse Köhler (M22-141 Osams II) med att vinna tune-up:en. Samma gjorde  Daniel, Linda och Jonas (M30-131 Blue Fightern).

Båda startade SM:et likadant medan Totte,Uffe och Micke i Yrhättan låg tätt bakom. Janmarkarna som vanligt med i täten. Segling 2 togs av Manne, Per o Peter i 114 Avec och tredje seglingen vann Thomas Gustafsson i 109 Wilma.

Dag två spikade Yrhättan båda seglingarna  och såg ut att få en lätt avslutning. Oerhört lätt vind i den senare seglingen. Tätt bakom Janmarks Disa (124) som inte ville att det skulle ta slut för tidigt.

Sista dagen hanns det med två seglingar innan vinden helt försvann och vi fick paddla in.

Janmarks tog direkt kommandot i sjätte seglingen och vann den före Yrhättan. Plötsligt var det helt öppet inför avslutande seglingen. I den gjorde Blue Fightern precis som i första köret- spikade. Yrhättan kom in som tvåa och säkrade SM-guldet. Janmarks blev femma vilket innebar att Fightern och Disa stod på samma poäng där Blue Fightern hade fler förstaplatser och tog hem silvret, bronset till Janmarkarna med Uffe i May Lou som fyra. Manne Norrhäll femma-resten finns att läsa i resultatlistor.

M22-guldet Gick till Snurpan o Peter i nr 88 Colibri. Samma poäng fick Lasse Köhler i 141men blev tvåa. Stefan Hultgren tog bronset i 44/85 Zorrolette.

Det sägs att man inte ska vinna Tune-Upen om man vill vinna SM. I år stämde det i båda klasserna.

Arrangerande Vikingarnas SS gjorde ett utmärkt arbete både på land och vatten. Idèn med att vi fick grilla maten tillsammans var en lyckträff. Det ska vi ta efter kommande SM. Tävlingsledare Lasse Strömberg, domarparet Michael Zeeck och Kjelle Eriksson tillsammans med övriga funktionärer lade perfekta banor och gjorde veckan till en succè.

SM:et avslutades med regattamiddagen följt av ett fantastiskt band som spelade halva natten.

Pontus, Manne och Ville är fantastiska musiker som spelar så att alla vill dansa hela natten.

Translate »