Mälatrettior i topp på Höstkroken

Höstens största LYS-segling i västra Mälaren gick av stapeln den 26 september. Höstkroken är namnet och lockade 53 startande båtar denna gång. Totte med Yrhättan förställde sig till SK30 ( 1,18 i LYS) för att få segla men en stor A22-spinnare som annars bara ligger och skrotar. Prognoserna talade om 6 m/s och det borde väl passa på en distansbana på 30 nm. SM 2:an Björn startade på sitt ordinarie LYS-tal 1,15. Specialbyggda båtar av alla de slag ställde upp med besättningar på allt mellan 5 och 10 man.

Tyvärr stämde inte väderprognoserna utan vinden hamnade mellan 10-12 m/s med kraftigare byar. Dessutom var banan sådan att det bara gick att segla spinnaker i 2 distans- då i 11-14 m/s. Björn blev inte frånåkt med särskilt många meter på den biten vi fungerade somm "plog" åt Björn som blev totalvinnare av seglingen. Yrhättan tog en hedersam 5:e plats med sitt höjda LYS. Anita Egbert med May Lou blev 9:a men sin nykomponerade tjejbesättning.

Nästa år testar vi igen. Då kanske en M30:a med utökad segelföring får ta hem segern. Intressant är ju också om det under några förhållanden lönar sig med spinnaker. Det får framtiden visa.

Eskaderchefen

Bild från 100 årsjubilerande skärgårdskryssare på Baggen - här en M30a. Foto: J. Granath