Mälarbåtsträff på fritidsbåtsmuséet

The same procedure as last year, Miss Sophie? The same procedure as every year, James! Då var det dags igen! Ta chansen att träffa andra M-båtsägare innan vårrustningssäsongen tar vid

Hur? Såhär!

Resultaten

Äntligen finns resultaten från 2008-10 års seglingar uppe! Kolla under Kappsegling!

Duka!

Elis Gustafsson som hade Nyköpings varv på 80-talet gav mig detta recept då jag hade dukat om Yrhättan vintern 80/81:

Tag en sjuttifemma (75 cl) kokt linolja
tag en kvarting (37 cl) fransk terpentin
och krydda med en snaps (4-6 cl) exerotin(torkmedel)

Rör ihop detta till en färglös lack som du stryker duken med 2 ggr. Återstoden blandas ut med zinkvitt pulver till en grundfärg som du sedan fortsätter att stryka duken med ngn gång. Avsluta sedan med den den lackfärk du brukar stryka ditt däck med.

Denna behandling har jag nu 30 års erfarenhet av och skicket på Yrhättans duk är fortfarande som nytt. JAG KUNDE 1997 LOSSA DEN FRN SKARNDÄCKEN OCH SPÄNNA OM DEN EFTER ETT skarndäcksbyte. Givervis får man blanda lite mer av oljefärgen men proportionerna var som jag ovan angivit.

På Skilling Skeppshandel finns en mycket bra duk att köpa . Ni kan gå in på skepp.com och söka på rep- tågvirke och vidare mot tyger så hittar ni duken.

Tips om dukbehandling som håller måttet år ut och år in!

Totte i M301 Yrhättan

M30-Eskaderns möte

KALLELSE TILL M30-ESKADERNS MÖTE

Söndagen 28/11 kl. 11.00 hålls ett kortare möte för Eskadern i Göta SS klubblokal på Långholmen. Mötet håller på en timme.
Därefter går vi och äter för att 13.00 infinna oss på M-BÅTSFÖRBUNDETS ÅRSMÖTE i samma lokal. Denna gång är det inga motioner inlämnade vilket gör att vi i större utsträckning kan umgås och snacka mälarbåtssegling mm.

KALLELSE TILL M-BÅTSFÖRBUNDETS ÅRSMÖTE KL. 13.00 DEN 28/11

Hjärtligt välkomna.

Vinnaren av Next genuan

Istället för en prisutdelning (i Trosa hölls den ytterligare en dag efter seglingarnas slut) hade vi en lottutdelning och därefter en utlottning av ett NEXT-segel. Segelmakeriet sponsrade SM-klasserna med var sin genua. Vinnaren i M30-klasssen blev Magnus Nilsson i Arosita (nr 74).

Grattis hälsar Eskaderledningen.

Härlig avslutning

Höstrasta 2010 seglades i lätta mycket vridiga vindar. Härlig samvaro på Värdshuset plus i båtarna (tillsammans med Nepparseglarna) gjorde resan väl värd för oss alla.
Stefan Gylleby debuterade i nr 105 och visade att han blir att räkna med i fortsättningen. Det var svårseglat och jämnt så det förslog. Efter 5 seglingar stod Totte i Yrhättan som segrare en poäng före Nisse Olsson i 123. Classe i 106 tog en fin 3:e plats  före Stene Thorold (4:a). SM-vinnaren Ulf Engblom hamnade på 5:e plats trots både en 1:a och en 2:a i protokollet. Därefter Stefan Gylleby, Roffe Lindholm och Janne Söderberg.

Foto: J Granath

En härlig avslutning på sommaren helt enkelt.

Eskaderledningen

Höstrasta

VÄLKOMNA TILL HÖSTRASTA 18-19/9

Årets sista sammandragning för M30-klassen närmar sig. Prognosen pekar på minst 10 båtar. Tillsammans med Nepparna brukar vi vara den klass som har flest deltagare. Passa på ett tillfälle att umgås (middag äter vi på Rastaholms Värdshus) och få del av seglingens hemligheter. Då Rasta har landförbindelse så är det enkelt att välja sätt för övernattning. Flera av oss bor i båtarna (västeråsarna) så det blir även en del "ljug" (gammalt uttryck från Götamedlemmen Elgen) i sittbrunnarna.

Välkomna hälsar eskaderledningen

Ulf Engblom

på May Lou blev 2010 års mästare på ett övertygande sätt efter serien: 2 1 2 (8) 1 1 2 3 och 12 poäng. Grattis säger redaktionen!!

Slutliga Resultat

May Lou SWE-69 Foto: J Granath

SM Resultat

Resultat från årets mästerskap:

Dag1
Dag2

Mer info på sailtrust.org

Bilder från torsdagens seglingar kan ses här!

Foto: J. Granath

Anmäl dig!!

ANMÄLNINGSTIDEN FÖRLÄNGD TILL 17 JULI FÖR MÄLARBÅTSVECKAN/ SM

Ännu fattas det båtar för att nå upp till minst 20 startande. Ställ upp och njut som en avslutning på semesterperioden. Eskadern behöver sin SM-status för att fortsatt vara en attraktiv seglingsklass.

Hjärtligt välkomna hälsar
eskaderchefen

TILLFARTSSEGLING / DISTANSSEGLING

Vi träffas på Fifong (södra viken). Skepparmöte 2 aug. kl. 11.00 på berget. Start c:a 12.00. Målgång i Trosa där M-båtspunchen serveras.

Välkomna alla M-båtsälskare

Mera anmälan...

SM- avgiften 1000:- på Nynäshamns SS pg 144456-1

Länk för anmälan till regattamiddagen i Trosa: Se NSS hemsida, Kappsegling- regattor-

Regattamiddag SCYT - Trosa seglar vackert

Anmälan öppen nu!

DAGS ATT BÖRJA ANMÄLA BÅTAR TILL TROSA-VECKAN 2010

Nu går det att anmäla sig till SM i Trosa. Gå in på Nynäshamns segelsällskaps hemsida- välj kappsegling- välj anmälan . Tryck på "klicka här för formulär". Fyll i formuläret och kopiera det alt. spara ner det för att slutligen skicka det via mailen till:

info@nynashamnssegelsallskap.nu

SEGLA VACKERT hälsar Eskaderchefen

SM anmälan...

Till alla M-båtsseglare som har försökt att anmäla sig på NSS hemsida.

Nynäshamn SS har inte fått till det med sin webb.
Vi återkommer med besked när de är färdiga.

Segla Vackert hälsar Stig
Hälsar Totte
Hälsar alla

SM 2010

Nynäshamns Segelsällskap och SCYT Inbjuder till SM och KLM 2010 i Trosa

All info om SM och KLM finns nu att läsa under MBF: Kappsegling

Vinn en NEXT genua!

VINN EN HELT NY VECTOR-GENUA FRÅN NEXT SAILS

Next Sails tillsammans med M-båtsförbundet lottar ut en ny vector-genua bland deltagarna på SM i Trosa. Kravet är att man ställer upp i minst en delsegling. Formerna för denna lottning är inte helt spikad men mycket talar för en viktad lottning där de främsta i prislistan får färre lotter  än de som placerar sig längre ner i listan. Alltså tidernas möjlighet till extra bonus.  Vill ni höja intresset för Trosa-veckan kan ni alltid gå in på www.sailtrust.org och läsa mera. Där kan ni också göra en preliminär anmälan för att höja spänningen och visa att det finns ett stort intresse för de kulturskatter som kommer att visas upp. Den egentliga anmälan till SM 2010 kommer ni att få via utskick från m-båtsförbundet under våren.

Segla vackert - Segla mälarbåt
Totte M30-1 Yrhättan

Debutanter slipper avgift

M-BÅTSFÖRBUNDET BJUDER PÅ STARTAVGIFTEN FÖR SM-DEBUTANTER 2010

Styrelsen har beslutat att bjuda på startavgiften för alla m-båtsseglare som ställer upp för första gången. Detta för att vi ska samla så många M-båtsälskare som möjligt under Trosa-veckan. Det är jätteviktigt att vi träffas och våra Mälarbåtsveckor är verklig propaganda för hur man ska umgås. Vi är dom sista klasserna som fortfarande bor i båtarna både under semester och i samband med kappseglingar. Det kallar jag klassisk segling. Kom ihåg- Det viktigaste på ett SM är sammanhållningen och samhörighetskänslan oss medlemmar emellan. Kappseglingen är ett kitt som behövs för att dra ihop oss och utveckla oss som seglare.

Segla vackert i Trosa 2010
Eskaderchefen Totte

Välkomna till seglarveckan i Trosa

Årets stora seglarevenemang för klassiska båtar arrangeras i år i anslutning till Trosas 400-årsjubileum. Vi hoppas att de flesta älskare av klassiska linjer sluter upp runt detta. SM-seglingarna är bara en del av arrangemanget- härlig samvaro och jubileumsseglingar till Kungligt slott (Tullgarn) står också på menyn. Gå in på sailtrust.org för preliminäranmälan så kommer också fortsättningen på informationen vilken börjar så här:

Programmet för festivalen ser ut så här: Den 3 augusti samlas M15, M22, M25, M30 och A22:or i Trosa för tune-up. Den 4,5 och 6 augusti hålls SM och RM med Trosa som bas. Banorna kommer att läggas på de öppna fjärdarna norr om Askö.

Fredagen den 6 augusti hålls parallellt en segelparad, en skönhetstävling framför Tullgarns Slott där publiken får rösta fram den vackraste, tuffaste eller mest tidstypiska segeljakten. Besättningarnas utstyrsel kommer också att bedömas och belönas. Till den segelparaden är alla seglande träbåtar som inte deltar i SM och RM varmt välkomna.

Lördagen den 7 augusti blir det med stor internationell kappsegling Trosa Tullgarn Royal Palace Regatta med start och mål framför Tullgarn Slott. Minst 50 klassiska segeljakter från hela Östersjöområdet deltar tillsammans med båtar som deltagit i SM-tävlingarna. Stora havskryssare, skärgårdskryssare från 1920-talet och åttor, tior och tolvor från flera länder kappseglar.

Fortsättning följer på sailtrust.org

Hälsar Eskaderchefen

Foto: J Granath

M-båtsträff

Alla M-båtsklasser inbjudes till Mälarbåtsträff i Stockholm / Saltsjö-Boo
Då var det dags igen! Nu liknar det inte bara – det ÄR en tradition…

När? Lördagen den 6 februari 2010 klockan 12.00.
Var? Yachtsnickeriet/Thomas Larsson
Torpvägen 3, Saltsjö-Boo

Programmet är:
·      Thomas Larsson guidar på sitt nya varv.
·      Vi äter ärtsoppa. Det är okey att ta med punsch till soppan om man vill.
·      Mingel
·      Du får gärna berätta vad du gjort på din båt eller rådfråga andra…..

Vi räknar med att dagen avslutas omkring klockan 16:00

Vi tar ut en kostnad om 100kr.

Antalet platser är begränsat så det är först till kvarn som gäller, medlemmar i M-båtsförbundet har förtur. Anmälan senast 2010-01-31

Anmälan görs till Anders Tornberg på mejl: seglavackert@hotmail.com (eller om ni inte har mejl på telefon 070-147 11 31 efter klockan 18)

Om ni behöver kontakta oss den 6/2 nås vi på Anders Berglinds telefon 070-433 6136

Välkomna önskar Anders Berglind (M30 - 4) & Anders Tornberg (M30 - 20)