Ljuset från Rastaholm

Skärmavbild 2012-11-27 kl. 20.56.09
Film: David Lundberg

Seglingen var härlig! Klicka och se på filmen.
Här är
resultatlistan.

Mälarbåts-jakten 2012

Årets Mälarbåtsjakt blev nr 132 med Björn Johansson vid rodret. Nio M30-or och en M22:a deltog. Fyra lättvindsseglingar i mycket trixiga vindar gav till slut följande resultat:

1:a M30-132 Björn Johansson och Fredrik Edberg (5p)
2:a M30-1 Totte Bergman och Micke Sääf (5p)
3:a M30-129 Oskar Bergman och Magnus Schenström (7p).
4: M30-69 Ulf Engblom, Robban Engblom och Claes Karlsson (9p).
5:a M30-37 Texas och Helena Gustafsson (15 p)
6:a M30-3 Micke Jansson och Mattias Björklind
7:a M30-121 Thomas och Hasse Svensson.
8:a M30-44 Göran Lindahl och Mikael Svåger.
9:a M30-113 Bosse Sundin, Annika Trollberg och Hasse Svensson.

Nästa år gör vi om arrangemanget med ännu fler båtar. Till dess- Segla vackert

Totte (Eskaderchef)

Eskaderchefen meddelar

Snart är våren här och rustandet I full gång. Yrhättan har haft det lugnt i skjulet men Svala (129) har bearbetats desto mer. I nuläget ser det ut att bli ett stort lyft utseendemässigt. Hoppas att ni också lyckats bra med aktuella renoveringar och annat.

Janne Björnberg på Next Sails har under vinter inte bara byggt på den först M22:an i plast utan också byggt en fräskonstruktion på 12,5 meter för tillverkning av trämaster. Man måste ju inte nödvändigtvis byta till aluminiumpipa om den gamla masten är “utchasad” (ngt som en man sade om Yrhättans mast 1982). Jag och Thomas Lindholm skrattade så vi vek oss men efter några år insåg jag att masten var just utchasad och lät tillverka en ny. En regel i våra kretsar är att om masten bytts någon gång så är den ny. Bosse Stenström säger att Kulings mast är ny- den byttes 1972. Yrhättans är ny (1991).

Nu ser vi fram emot ännu en härlig sommar i skärgården. För er som oftast håller till I Stockholms skärgård skulle jag vilja rekommendera besök i Sörmlands och Östergötlands skärgårdar. Där är det betydligt färre båtar och mycket fler bra naturhamnar som ändå ger bra skydd för väder och vind.

Haninge Jolleseglare arrangerar Mälarbåtsvecka med SM på Utö 27-30/6. Datumet har ändrats några gånger så kolla in detta på annan plats i detta M-blad.
En Distanssegling kommer att seglas som tillfartssegling den 26:e. Några seglare från pigga Vikingarnas SS arrangerar. Läs mer på annan plats i bladet.

Ragga upp era gastar så satsar vi på ännu en fantastisk SM-vecka med gemenskap, trimtips, taktik, tävling och fin samvaro. Det är detta som totalt särskiljer Mälarbåtarna från övriga seglar-Sverige.
I år har Rivalklassen fått äran att segla samtidigt vilket är glädjande. Den klassen har gått från dödförklarad till aspirant på SM-status igen. I klassen finns en del gamla m-båtsseglare.

Kanske ska vi slå följe i en eskadesegling söderöver efter SM? Helt kravlöst så länge man har lust att delta. Vi kan väl improvisera på plats.

Avslutningsvis vill jag trycka på att sommaren tar slut först efter att Höst-Rasta gått av stapeln i mitten på september. Boka in den helgen redan nu. Varför inte njuta av sveriges natur och få en fin avslutning på seglaråret 2012?

Hälsningar eskaderchefen Totte

Kölar ?

Finns det kölar liggande? Vet ni någon båt som ska skrotas? Meddela då er respektive klassföreträdare då kölar behövs för framtida nybyggnation.

Segeltur med Tursegel

Även detta sista år i Maya-kalenderns tideräkning har M30-Eskadern beslutat att tillsammans med Next Sails sponsra en Genua för utlottning. Utlottningen kommer att i samband med SM på Utö efter att seglingarna har genomförts. Har du tur så kan alltså en splitter ny Genua ge dig en trevlig segeltur hem från SM. I någon mån så kan du också påverka dina chanser att vinna detta segel genom att artigt släppa några av dina medtävlare före dig i mål och i samman räkning. Antalet lotter du får är nämligen i omvänd proportion till din totala placering i SM. D.v.s. båt 1-5 får en lott var, 6-10 får två lotter var, 11-15 tre lotter var o.s.v.

(Skulle nu Magnus Nilsson M30-74 vinna i år igen så gäller på förekommen anledning Maya- kalendern vad gäller utlottning nya Genuor)

Är du märkeslös !

Saknar du klassvimpel eller ser din gamla ut vissen ut !
eller Har du inget mastmärke på pipan eller är du utan segelmätmärken till ditt segel ! Då behöver du bara komma ihåg ett telefonnummer eller en mailadress då alla dessa livsnödvändiga attiraljer nu finns samlade och går att beställa hos

Anders Tornberg (M30-20)

seglavackert@hotmail.com

Nyhet: Gastbank

Nu kan man annonsera om att man är i behov av eller vill ha en plats som gast. Först ut är Ted som söker gastar - kolla annonsen!

M30or under mästerskapseglingarna 2010. Foto: J Granath

SM 2012

Datumen ändrade för SM 2012 på Utö. OBS!

Dag 1: Onsdag 27 Juni     Registrering, mätning o Tune-Up.
Dag 2: Torsdag 28 Juni     Segling 1-3
Dag 3: Fredag  29 Juni      Segling 4-6
Dag 4: Lördag  30 Juni      Segling 7-8

Sista anmälningsdag 10 Juni.

Hälsningar Totte

SM 2012

Välkomna till Mälarbåtsveckan med SM 2012

Arrangörerna för SM på Utö 2012 vill ha följande datum:

Inmätning, tune-up torsdag 28 juni.
SM fredag till söndag ( 29/6 -1/7 2012).
. Orsaken till att söndagen används är problem att få fram funktionärer mitt i veckan.För oss seglare blir det kanske också lättare att få med gastar mm. Många kan ju börja semestern i månadsskift och kan då fortsätta direkt efter seglingarna.

Haninge jolleseglare är berömda för perfekta arrangemang på fjärden ( Mysingen). I år deltar också Rivalklassen som fått ett uppsving de senaste åren. Dessa seglare har mycket gemensamt med oss M-båtsseglare så att vi kommer att få en mycket fin samvaro iland.

Pricka in Mälarbåtsveckan 2012 i era kalendrar så ses vi på Utö.

Hälsningar Eskaderledningen