Rapport från årsmötet

Rapport från årsmötet för M30-eskadern och M-båtsförbundet 5/12- 09

Kl. 11 den 5/12 hölls ett årsmöte för M30-Eskadern i Göta SS lokal på Långholmen. Vi tog upp året som gick och vilka aktiviteter som gått av stapeln.

Seglingskursen för M30 uppskattades mycket av såväl nya som rutinerade M-båtsseglare. I samband med det så drogs planerna upp för en uppföljningskurs denna vinter. Det kan ev. bli tillsammans med M22-seglare då principerna är likartade. Datum och plats för detta meddelas senare via hemsidan och ev. utskick.

Next Sails meddelade att dom vill sponsra i SM-klasserna i form av kraftigt subventionerat pris på utlottningsgenuor. Bra ide tyckte M30-eskadern.

Eskaderledningen fortsätter att hålla kontakt med medlemmarna och pushar för ett sommarevent (M-båtsveckan i Trosa) och Höstregattan på Rastaholm i mitten av september. I övrigt seglar vi där vi kommer åt att visa upp våra fina båtar.

M-båtsförbundets årsmöte är det beslutande organet.

Där togs i år några viktiga beslut:
1- Motion ang. tillåtelse att lägga trädäck på M30 i GAP gillades.
2- Motion ang. tillåtelse att ersätta ek med iroko antogs.
3- Motion för M25/15 att under 3 år deltaga utan klassbevis antogs i ett försök att locka fler till M-båtsveckan.
Förenkling är undermeningen med detta.

I övrigt har Roy Sandgren (skaparen av plast-30:an runt 1970) fått tillstånd att de närmaste åren få deltaga med 1-2 M22:or byggda i plast. Notera det otroliga att samma kille nästan 40 år senare har byggt en M22:a i trä för att få en perfekt plugg till en plastform. Däcksformen är klar. En fortsättning följer i den takt Roy själv känner för. Inga krav ställda.

M-båtsveckan 2010 arrangeras av Scandinavian Classic Yacht Trust tillsammans med Tävlingsledaren Fredrik Hedlund (Nynäshamns SS). Platsen blir Trosa i 3-6/8. Det kommer att bli en fantastisk vecka tillsammans med merparten av våra klassiska jakter. Vi kommer att uppvisningssegla till ett kungligt slott i närheten med flera arrangemang som sätter våra vackra båtar i centrum. Mer information kommer men boka redan in denna vecka SOM ÅRETS HÖJDPUNKT 2010.

God Jul och Gott Nytt År om vi inte hörs innan

Hälsar Totte (Eskaderchef ett år till- minst)