Mälar 25 är en mälarbåt med 25 kvadratmeter segelyta i ”krysstället”. Båten konstruerades 1947, då Mälarens seglarförbund ville ha ett billigare alternativ till Mälar 30an. Den har ett kravellbyggt skrov i furu eller mahogny på trä eller stålspant. Däcket kan bestå av teak, oregon pine, plywoodeller ribb av furu med duk. Masten är ihålig och byggd av gran och kölen består av gjutjärn. Förutom storsegel förs antingen fock eller genua. Mälar 25 seglar till skillnad från Mälar 22 och Mälar 30 med spinnaker. Ruffen rymmer fyra kojer.
Internationellt riksmästerskap anordnas tillsammans med de andra mälarbåtsklasserna Mälar 22 och Mälar 30.
Totallängd | 10,0 m |
Vattenlinjeslängd | 7,25 m |
Bredd | 2,10 m |
Djup | 1,30 m |
Deplacement | 2 200 kg |
Kölvikt | 1 100 kg |
Konstruktör | Erik Nilsson |
Antal byggda | 72 st |
SRS-tal | 0,886 |
Segelyta | 25 m² |
Historia om M25 (Ur SSS årsbok 1947, publicerad med benäget tillstånd av Stockholms segelsällskap)
m25-presentation from M-båtsförbundet
Mälar 15 började tillverkas 1951. Den är ritad med utgångspunkt från Mälar 25 som ritades 1947 av Erik Nilsson. 1953 antogs den som entypsbåt i Svenska Seglarförbundet.
Totallängd | 7.93 m |
Vattenlinjeslängd | 6.01 m |
Bredd | 1.81 m |
Djup | 1.2 m |
Deplacement | 1.3 ton |
Kölvikt | 0.68 ton |
Segelyta | 15 kvm |
Konstruktör | Oscar Schelin |