2024-06-14 M25-47 till salu, pris 19.990€

Längd 10m, bredd 2,10, djupgående 1,30m, vikt 2210 kg, klassisk segelbåt i mycket gott skick (absolut tät även direkt efter vinterförvaring) Mälar 25 är designad för vatten utanför den skyddade skärgården – styvare, bredare och med högre fribord. De senaste 15 åren har det framförallt seglats i Lübeck- och Kielbukten. Fartyget är i mycket gott skick och har kontinuerligt underhållits. Focken är från 2023 och storseglet från 2024. Det finns även en genua 1, en spinnaker och gennaker. Rullfocken monteras dold under däck. Det finns två sovplatser och en extra sovmöjlighet på fördäck. Den beiga klädseln är i nyskick. Som tillval kan en begagnad Torqueedo Travel 1003 elmotor med fjärrkontroll och/eller en 8 HP bensinmotor köpas. Motorfästet på baksidan är avtagbart. . En tvåaxlig släpvagn från 2018 lämplig för fartyget finns som tillval. Bilderna på undervattensfartyget i trailern är från april i år. Skrovet målades senast i vinter. fler bilder och information:
https://maelar-25-schaerenkreuzer.jimdosite.com I slutet av juni tar jag över mitt nya fartyg och Mälaren skulle då behöva frigöra min kaj och förvaras, därav det reducerade priset medan fartyget fortfarande ligger i vattnet. Det kan besökas i Lübeckbukten. Klöpperstieg 4
22359 Hamburg
T +491724003176
mark.zillmann@gmx.comLigma 2Ligma1

M25- 12 till salu, här kommer annonsörens text:  **Mañana / Mälar 25 for sale**  Year of construction: 1949 / Kungsörs Båtvarv AB / Sail number: S12

Our Mälar 25 is for sale as we are upsizing. An extensive refit was carried out by the boatbuilder Hagen Benz in his boat workshop in Greifswald. Since its completion, Mañana’s bilge has not even gotten damp when craned. In addition to some regatta successes, this seaworthy and stiff skerry cruiser has proven itself on longer Baltic Sea tours between Kattegat and the Stockholm Archipelago. Mañana can currently be trial-sailed in the Greifswald Bodden. Due to its excellent condition, maintenance is limited to sanding and varnishing the clear-coated surfaces, which can be accomplished by two people in three days. No restoration work is needed for the next decade.
More pictures + video:
**Hull:**
– Mahogany on oak and steel frames (sections replaced and re-galvanized in 2020)
– Underwater hull: Coppercoat
– Above the waterline: sanded and clear varnished
**Rigging:**
– Mast: hollow laminated spruce, original
– Standing rigging renewed in 2013
– Running rigging: Liros Regatta 2000
– All high-load sheets, halyards, and tensioners are made of Dyneema and led to the cockpit
– Bartels double-cardanic, watertight furling system
**Engine:**
– Torqeedo Travel 1003 with 500 Ah battery / alternatively: Suzuki 6 HP with external tank
**Navigation:**
– Simrad log and depth sounder
**Sails:**
– Three sets (mainsail, jib, genoa), two by North Sails, one set of 3Di Nordac (two seasons old)
– One reaching spinnaker and one running spinnaker by North Sails
**Rudder:**
– New, made of fiberglass with foam core and stainless steel frame and shaft, renewed rudder trunk made of carbon
**Equipment:**
– Self-tailing bronze winches by Wilmex
– Automatic traveler system by Harken, removable for a clear cockpit
– Photovoltaic system for power supply
– 100Ah lithium battery + engine charger
– Three-color LED masthead light by K2W Lights
– Double berth in the forepeak + two saloon berths with cushions, hanging locker, storage lockers, pantry with Origo 2000 stove
– Boom tent with standing headroom, boom cover, hatch covers, and cockpit cover
– Folding and swiveling cockpit table
– LED reading and cabin lights with USB charging ports
– Whale Gusher manual bilge pump
– Cobra anchor with lead line
– high performance tiller pilot EV 100 with Q 47 drive unit by Raymarine for long distances
– Harbor trailer (a road trailer can also be organized if needed)
Asking Price: 400.000,- SEK

2024-05-10  Segla Vackert T-shirt

Totte meddelar att det åter finns  T-shirts  till salu kostnad 150 kr/styck kontakta honom på 070-780 45 66. När du beställt av honom sker betalning sker via shish till M-båtsförbundet

meddela avsändare, och vad och hur många betalningen avser. frakt tillkommer om de inte hämtas hos honom eller på SM/KLM vid Broken i sommar. swish-QR-large

Datum: 2024-03-08 Gösta som är ägare till M22-63 önskar köpa ett bra begagnat storsegel, kontakta honom på o7o-48 95 95  eller på  mailen: gosta(snabela)rss.se om du har ett att sälja.

Kenneth Larsson M25-11önskar köpa följande bok: Oscar Schelins underbara båtar : och fortsättningen för Kungsörs båtvarv. Har du den boken att sälja kontakta honom på mail till Kenneth eller ring 070-6071792

Från mail till M-båtsförbundet 13 aug 2023

Hej  Jag vill gärna komma i kontakt med en eller flera entusiaster som vill äga en Mälar 22:a eller Mälar 25:a ihop med mig.

Finns chans att via er förening få kontakt med några?
Jag bor i Stockholm, Södermalm. Mvh,
Niklas  Carlsund

Vill du sälja din M-båt?

om du är medlem i M-båtsförbundet så kan du annonsera här kostnadsfritt!

skicka din annons till info(at)m-batsforbundet.se

Behöver du ny vimpel att sätta i masten?

M-båtsvimpel till riggen

Kontakta Tord Bergman på  +46 7o-78o 45 66  eller Anders Tornberg på  +46 7o-147 11 31

eller beställ din vimpel via Mail  info@m-batsforbundet.se

Betalning 100 svenska kronor sätts in på  Swisch nr 1232641314  eller betalas på PlusGiro-konto 655121-2

Vill du att vimpeln skall skickas till dig tillkommer  för porto och kuvert 25 SEK. (inom Sverige)

OBS Viktigt att du meddelar var betalningen avser samt avsändare.

Kyssfock till salu

M-båtarna ” Mälarens vinthundar” Än finns exemplar kvar av den omtalade och välskrivna boken om M-båtarna. Ändrade rutiner vid beställning. OBS från och med 20 april 2023 beställes boken endast via M-båtasförbundet!  via mejl direkt till M-båtsförbundet > Beställ här   OBS skall boken skickas tillkommer fraktkostnad 85 kr inom Sverige. Skall boken skickas utomlands tillkommer extra porto.  OBS viktigt att meddela mottagare och adress i mailet.

Mälarens vinthundar M15 M22 M25 M30

Translate »