Posted by kjell | Nyheter från förbundet

För att underlätta planering för sommaren så presenteras redan och nedan några datum, aktiviteterna kommer också att presenteras i vår tidskrift  ”M-båten” som snart går i tryck.

Nytt för i år är att  både M-båtar i plast och trä är välkomna till Veteranbåtsfestivalen 7-9 juni i Wasahamnen i Stockholm.  De  som vill kan kappsegla i SRS på Peter Norlin Memorial, lördagen 8 juni se mer info på denna länk Anmälan till kappseglingen här

M-båtsförbundet rekommenderar också deltagande i följande regattor i Stockholmsområdet mer fakta under fliken kalender på denna sida.

1. Vikingaregattan  & Vikingarundan 25-26/5
  2. Jungfrusundsregattan, lördag den 1/6. Jättetrevlig distanskappsegling som utgår från Jungfruholmarna i Mälaren och som anordnas av Ekerö BK.
  3. Gäddisregattan, lördag + söndag 17 + 18/8. Bankappsegling på lördagen och distanskappsegling på söndagen. Tävlingen utgår från lilla, mysiga Lilla Skratten på Saxarfjärden.
  4. Skärgårdskryssarens dag, lördag 31/8. Man träffas på fredag kväll den 30/8 på Getfoten (där det finns en trevlig restaurang) och på lördagsmorgonen börjar en distanssegling vid Oxdjupet. Efter målgång på lördagen träffas man på Lilla Skratten.

I Västerås seglas M30-jakten  1 juni och M-båtsjakten 17 augusti. Event länk>>> kalender är uppdaterad med hittills planerade event.

Sailarena <<<  länk för alla kappseglingar och klasser i Sverige, där man också kan göra anmälan till de flesta av regattorna. Vi syns på sjön ”Segla Vackert”

Lite mer om olika aktiviteter och regattor klicka på Event för M-båtsfolk

M30 klassen har en fin halvmodell för M30 – FÖRESLAGNA SEGLINGAR I HALVMODELLEN 2024

M-båts Yachten (Västeråsfjärden) 1 Juni

Junfrusundsregattan (Jungfruholmarna) 1 Juni

Distansen* 2 Juli

Tune-up (Broken) 3 Juli

SM (Broken)4-6 Juli

Gäddisregattan (Lilla Skratten, Saxarfjärden) 17-18 Aug

M30-Yachten   (Västerås exakt plats meddelas senare) 17 Aug

Skärgårdskryssarens dag (Getfoten, samling 30 Aug) 31 Aug

Andra seglingar kan självklart också ingå i halvmodellen men för att räknas så måste de som har deltagit

i dessa seglingar själva rapportera in resultaten till M30 Eskadern Totte Bergman eller Sekreterare Viktor Lundgren

Fyra bästa seglingarna räknas. Poängberäkning i omvänd ordning t.ex. vid 5 deltagande båtar får första båt 5 p, andra båt 4 p o.s.v. Vid flera delseglingar plusas antalet seglingar på resultatet.Vid exempelvis 3 delseglingar får vid 5 deltagande båtar  första båt 5+3 p, andra båt 4+3 p o.s.v.

M25-klassens halvmodell

Halvmodellen M25

Beräkning enligt samma system som för M30 klassen.

Translate »